Overzicht van de mystieke geschriften van Lorber
Verklaring van de Heilige Schrift…
De geschriften die Lorber ontving en die al spoedig “Nieuwe Openbaringen” genoemd werden, omvatten meer dan 20 boeken. Ze bieden een diepgaande geestelijke verklaring en aanvulling op de Heilige Schrift, maar staan er nergens wezenlijk mee in tegenspraak.
Integendeel, ze verhelderen en plaatsen de bijbelse teksten in een nieuw en helder daglicht.
Onnodig te zeggen dat de rode draad doorheen gans dit openbaringswerk de Liefde is: Bemint de Heer uw God, en de naaste als jezelf. Inderdaad, het is de eeuwenoude boodschap die overal in die werken tot uiting komt. Steeds met andere woorden en voorbeelden, steeds dieper en overtuigender, zonder echter fanatisme of opdringerigheid.
Hierin krijgen tal van geestelijke vragen die men zich kan stellen, een antwoord. Vragen over wie God is en hoe men Hem in zich kan ontmoeten, vragen over het nu en het hiernamaals, vragen over de geestelijke wereld, de essentie van de materie, het ontstaan en het doel van de schepping… En hierin laat God zich kennen als een oneindig liefdevolle en wijze vader, als een broeder die geduldig mee op stap gaat, als een leraar die verklaart en bemoedigt, maar toch …vrij laat!
Het Grote Johannes Evangelie, een meesterwerk…
Een waarachtig meesterwerk is het omvangrijke ‘Grote Johannes Evangelie’ (GJE) zo genoemd omdat het in de geest van de evangelist Johannes geschreven staat. Het omvat 10 boekdelen van om en bij de 500 bladzijden. Het elfde deel werd na Lorbers dood door Leopold Engel ontvangen en sluit naadloos aan op het tiende deel. Het vormt een minutieus verslag van alles wat zich dag na dag rond Jezus afspeelde in de drie jaren dat Hij als leraar rondtrok. In de gesprekken die Jezus met Zijn leerlingen houdt, ziet men de voorzegging van de Schrift letterlijk vervuld: “…en zal u herinneren aan alles wat Ik u gezegd heb.”
Verder leven in het hiernamaals…
In verschillende werken wordt ons de verdere ontwikkeling van zielen geschetst in het hiernamaals.
- In de twee delen van “Van de Hel tot de Hemel” volgen we Robert Blum, een Oostenrijks sociaal geëngageerde vrijheidsstrijder uit de 19de eeuw, in zijn evolutie van atheïst over agnosticus tot hij Christus erkend en Hem steeds vuriger gaat liefhebben.
- In het niet van humor gespeende “Bisschop Martinus” maakt de Heer duidelijk dat het werelds ambt van bisschop helemaal geen garantie is voor een directe opname in de hemelen. Ook hier zien we hoe een ziel via tal van ervaringen tot inzicht komt.
- In de twee delen van “De Geestelijke Zon” maken we kennis met tal van geestelijke sferen en ontmoeten er heel wat bekenden zoals Paulus.
- In het werkje “Over de drempel van de dood” maken we de overgang mee van verschillende mensen.
Andere parels…
- In ‘De Huishouding van God’ (drie delen) worden grondvragen van het religieuze denken behandeld: het wezen van God, de oerschepping van de wereld van de geesten, het ontstaan van de materiële wereld en de oergeschiedenis van de mensheid tot aan Noach.
- In enkele werken maken we kennis met het wezen van het heelal, de aarde en de natuur: “Aarde en Maan”, “Geheimen de natuur”, “De natuurlijke zon”, “Saturnus”, “de Vlieg” en “Geneeskracht door het zonlicht”.
- Niet minder mooi zijn “Drie dagen in de tempel”, de gesprekken van de 12-jarige Jezus met de schriftgeleerden in Jeruzalem; en “Bijbelteksten en hun verborgen betekenis”, over de diepere geestelijke betekenis van bijbelteksten.
Historische werken teruggegeven…
Verrassend is ook dat aan Lorber enkele boeken gedicteerd werden, waarvan men op grond van berichten van oude kerkvaders weet dat ze in de vroege christenheid aanwezig zijn geweest, maar die later geheel of gedeeltelijk verloren zijn gegaan. Het zijn:
- ‘De jeugd van Jezus’ dat als Jacobusevangelie (proto-evangelie) een groot verspreidingsgebied heeft gekend maar in de 4de eeuw na Chr. uit de circulatie is genomen. Terecht, zo wordt opgemerkt! Het oorspronkelijke werk werd immers zozeer aangedikt met fantasieën dat het meer een sprookjesboek geworden was. Maar het werd middels Lorber terug in zijn oorspronkelijke luister aan de mensheid gegeven.
- de “Brieven van Jezus en Abgarus”. Deze ontroerend diepmenselijke briefwisseling tussen Abgarus, koning van Edessa, en Jezus wordt reeds door de kerkvader Eusebius (200 na Chr.) genoemd. De twee eerste brieven behoren trouwens nog steeds tot de Syrisch-Christelijke liturgie.
- de ‘Brief van Paulus aan de gemeente te Laodicea’, die in Kol. 4:16 wordt genoemd. De waarschuwing van Paulus in zijn gekende vlammende stijl, voor een al te zeer doorgedreven misbruik van uiterlijkheden in de vieringen, zal allicht een doorn in het oog geweest zijn voor de kerkvaders zodat het uit de canon verdween. Voor de andere werken en hun korte beschrijving verwijzen we naar de boekenlijst.
Compilaties…
Omdat mensen vaak via een specifieke invalshoek naar God op zoek gaan, werden enkele werken uitgebracht die thematisch samengesteld werden met hoofdstukken of citaten uit de reeds genoemde werken. We noemen ze hier: “Genezing en Gezondheid”, “Kruis en Kroon”, “De wederkomst van Christus”, “Weg tot geestelijke wedergeboorte” “Juwelen van de Meester aller meesters” en “Woorden van Jezus”.